Under skivbranschens barndom gick det sällan särskilt lång tid mellan artisternas skivsläpp. Stora band som the Beatles och Rolling Stones släppte under 60-talet sällan färre än två album per år. Det var först från 70-talets början och framåt som den produktionscykel vi ser idag började introduceras. Den där artister tar minst två år på sig mellan varje albumsläpp, och ibland betydligt längre tid än så. Det är på många sätt intressant att vi har gått från en period då variationen var mycket liten till dagsläget då perioderna mellan albumsläpp varierar väldigt mycket från artist till artist. 80- och 90-talen dominerades av produktionscykler på två år, idag tycks det ofta som om artister gör lite som de vill. Ett skivkontrakt som signerades under 60-talet innefattade med andra ord helt andra typer av villkor än vad många av de kontrakt som signeras idag gör. Inte minst när det gäller hur många album man måste släppa på en viss tid.
Att spela in en platta är i många fall en både tidskrävande och kostsam process. Så länge vi rör sig i den strata av artister som har kontrakt med större bolag så omgärdas varje albumproduktion av en stor skara människor. Alltifrån producenten som hjälper till med att spela in själva musiken till fotografer och formgivare av omslagen. Det är just de kreativa bitarna som tar längst tid. Många som sysslar med att spela in och producera musik vittnar om att det är omslagen som brukar lagga efter. När musiken väl är färdiginspelad så måste man ändå vänta på att omslaget ska bli färdigt. Detta är så att säga fasta, eller konstanta faktorer – ytterst handlar det såklart också om hur snabba artisterna själva är med att skriva och färdigställa nytt material.
Svaret på frågan i titeln kan därför inte bli något annat än: det beror på. Det som ur ett rent konstnärligt perspektiv är positivt med att det blivit så är att popartister inte längre nödvändigtvis betraktas som slit-och-släng-produkter. Om man lagt ner ordentlig tid och möda på att bygga en lojal fanbase så har man som artist med litet tur lyckats bygga en marknadsposition som tillåter en att lägga ner tid på sina album och få dem så bra som möjligt.
Kategorier och taggar
In Album