Det är förmodligen lätt att ha en ganska romantisk tro på att artisterna själva väljer vilken eller vilka låtar de tycker är bäst och beslutar sig för att släppa dem som singlar. För mindre indie-artister som inte är signerade av något stort skivbolag är det oftast så. För de som har kontrakt med något av de större skivbolagen ser det dock annorlunda ut. Där handlar det i de allra flesta fall om att skivbolaget väljer låtarna. Singlar handlar idag i första hand om marknadsföring, och hur man bygger en artists profil långsiktigt och strategiskt. Tanken är att skapa en stor och passionerad skara fans, och för att göra det ska artisten introduceras för rätt människor på rätt sätt vid rätt tidpunkt.
Den av skivbolag allmänt vedertagna ordningen går ut på att först och främst introducera artister för så kallade ”tastemakers”. Det vill säga människor som anses coola och som har inflytande över andra människors musiksmak, det kan handla allt från DJs till musikrecensenter. Därefter försöker man få artisten uppmärksammad hos den typ av musiklyssnare som är mindre nogräknad men som ändå hör till en bredare marknad. Först när detta har uppnåtts kan man ge sig i kast med att marknadsföra artisten på ett som gör dem brett omtyckta av alla, ”folkkära” som vi skulle kalla det i Sverige, den status där en artist gillas av alla och deras moster. Att vända på ordningen skapar entertainers snarare än artister, vilket såklart i vissa fall kan vara ett mål, men är kanske en strategi som många artister som känner passionerat för sin egen musik skulle vända sig emot.
Eftersom marknadsföring är kostsamt så blir därför beslutet om vilka låtar som ska spelas på radio ett som inte tillfaller artisten. Det blir åtminstone inte ett beslut som hon eller han får fatta helt på egen hand.
Så hur går skivbolaget tillväga när de väljer singlarna? Ofta är det öronen hos de mest erfarna personerna på skivbolaget som avgör. Personer som sedan tidigare visat att de vet vad som utgör en hit. Ibland händer det att skivbolaget frågar DJs och radiopersonligheter och andra erfarna musiklyssnare. Vissa skivbolag spenderar förmögenheter på marknadsundersökningar i syfte att få allt bättre koll på vad som är en hit och inte – eller vilka specifika inslag i en låt som tilltalar vilka människor. Den sistnämnda varianten är förmodligen en del av förklaringen till varför så mycket musik på radion idag låter likadant.
Med det sagt så är det såklart skillnad mellan olika artister, det är självklart att ett band som U2 har större inflytande än en artist som står inför släppet av sitt första album. Men att tillsynes kreativa beslut ofta handlar om allt annat än just kreativitet står helt klart.
Kategorier och taggar
In Album