Vem som helst kan idag spela in en skiva och släppa den på en mängd olika platser online, så varför behövs fortfarande skivbolag? Svaret på det är att de flesta artister inte har ordentligt grepp om allt som krävs för att slå igenom på bred front. För att lyckas på riktigt som artist så behövs ett team som vet hur marknadsföring fungerar, publishing och distribution. Men, det finns ändå artister som klarat av att komma ganska långt i stort sett helt på egen hand, the Weeknd är ett av en handfull exempel. Men det ställer enorma krav på en artist att förstå sin egen genomslagskraft, sin image, att kunna boka turnéer (eller på egen hand anställa någon som gör det åt en), upphovsrätt och så vidare. Skivbolag är helt enkelt fortfarande väldigt bra på allt det administrativa. Det är därför inte någon överraskning att en artist som till exempel the Weeknd även efter att ha slagit igenom ordentligt på egen hand trots allt beslutade sig för att ingå avtal med ett skivbolag.
Klart är i vilket fall att skivbolagens roll på många plan kommit att förändras. Att skivförsäljningen sjunkit kraftigt de senaste tio åren är välkänt vid det här laget, och är i och med det inte vad skivbolag längre i första hand ägnar sig åt. Det handlar numera i första hand om marknadsföring och positionering, att hjälpa till med sponsoravtal och turnéer och hjälpa till med att få artisternas karriärer att hålla en viss riktning. Myten om att skapande människor är dåliga på ekonomi och administration är kanske inte helt sann, men ganska stora skopor av sanning finns det nog där ändå. Om inte annat så skulle nog de flesta musiker hålla med om att det är skönt att slippa greja med ekonomi och istället lägga hela sitt fokus på skapande och framträdanden.
Kategorier och taggar
In Frågor om musik